Att flytta företag eller verksamheter är så mycket mer än att bara förflytta inredning från en punkt till en annan.

Med vår erfarenhet vet vi att 50% av vår insats bör fokusera på den fysiska miljön och 50% på individens behov för att trivas samt få en effektiv och funktionell arbetsmiljö. Workpoint arbetar utifrån fyra fokusområden - LOKAL, TEKNIK, FORM & FLYTT. Det är dessa fyra områden som vi utgår ifrån när vi planerar, skapar och bygger den spännande resa som en företags- eller organisationsflytt innebär.

LOKAL

Att rätt lokaler gör skillnad, det vet vi! Vi arbetar proaktivt tillsammans med er för att hitta nya ändamålsriktiga lokaler, alternativt anpassar vi era befintliga lokaler så att de stödjer ert arbetssätt och ger en väl genomtänkt arbetsmiljö.

 

LÄS MER OM LOKAL

TEKNIK

Vi identifierar era teknikkrav och behov inom både IT, telefoni, AV-teknik och säkerhet. Genom vår erfarenhet och kunskap inom området hjälper vi er att framtidssäkra en multifunktionell, kreativ och flexibel arbetsmiljö.

LÄS MER OM TEKNIK

FORM

Den interna igenkänningen och stoltheten för varumärket är lika viktig som det företaget signalerar ut mot omvärlden. Därför lägger vi stor vikt vid att skapa en attraktiv, inspirerande och flexibel arbetsplats som på olika sätt bygger varumärket både internt och externt.

LÄS MER OM FORM

FLYTT

Workpoint kvalitetssäkrar alla leveranser, liksom genomförandet av den fysiska flytten. Genom löpande information och tydliga packinstruktioner skapas trygghet som resulterar i lyckosamma projekt. Vi avvecklar och återställer lämnade lokaler samt återbrukar inredning med fokus på miljön.

 

LÄS MER OM FLYTT

Nyheter

Workpoint - Vi flyttar företag och individer

ATKINS ANLITAR ÅTERIGEN WORKPOINT – NU FÖR FLYTT TILL PRISMA I HELSINGBORG!

Atkins flyttar till sommaren 2021 in i kontorshuset Prisma, en fastighet med mycket spektakulär arkitektur.  Verkligen ett nytt landmärke för Helsingborg som stad!
Lokalen som hyrs är på ca 730 KVM och ligger på Plan 5.

Atkins är rådgivare inom samhällsutveckling och trafik och Workpoint har anlitats för att som huvudprojektledare och hyresgästombud driva projektet mot uppsatta mål – dvs. allt från all planering, upphandling, kvalitetssäkring och fysisk flytt.

Vi på Workpoint har tidigare haft motsvarande roll vid Atkins Malmö-projekt och även ett mindre projekt i befintliga lokaler i Helsingborg – så vi är mycket tacksamma och ödmjuka inför ännu ett uppdrag för detta fantastiska företag!

Prisma är beläget i Oceanhamnen med milsvid utsikt över Öresund, men fantastisk takterrass som även erbjuder ett ute gym!
Huset är ritat av EGA – Erik Giudice Architects och hyresvärd är Wihlborgs Fastigheter AB,  vars vision är att Prisma ska vara en plats för innovation, inspiration och nätverkande.
Hela byggnaden är dessutom miljöcertifierad enligt ”miljöbyggnad guld”.
I bottenplan har HETCH AB just flyttat in och de kommer att erbjuda välkomstservice och en gemensam meeting point för samtliga hyresgäster, men även en coworking area.
I början av året får de sällskap av KPMG och EY, sedan flyttar även WSA in till sommaren.

– ”Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och därför känns det väldigt roligt att vi nu kan skapa en ny, modern arbetsplats på ett av de mest spännande lägena i centrala Helsingborg. Närheten till Helsingborgs central ger också ett riktigt bra pendlingsläge”, säger Johannes Erlandsson, vd på Atkins Sverige.

– ”Detta bekräftar vår övertygelse om att kontorets utformning och placering är en viktig faktor för många företag när det gäller att attrahera den bästa kompetensen. Med Prisma kan vi hjälpa några av de mest spännande bolagen i Helsingborg att skapa riktigt attraktiva och inspirerande miljöer för sina medarbetare”, säger Ulrika Hallengren, vd på Wihlborgs.

Workpoint - Vi flyttar företag och individer

ALL LYCKA TILL ER 2021 & KONTORETS FRAMTIDA ROLL!

Workpoint önskar er alla ett riktigt Gott, Friskt & Lyckosamt 2021!

Efter lite ledigheter och alternativa firanden, är vi tillbaka med ny kreativitet och kraft för att ta oss an alla våra spännande projekt.
Vi är så tacksamma för förtroendet från befintliga och nya kunder som anlitar oss!
Presentationer av respektive kund och uppdrag kommer inom kort. 

Framtidens kontor & ”det nya normala”
Under pandemin har ca 75-80% av alla kontorsanställda i Sverige jobbat hemifrån, vad innebär det för oss som medarbetare och de företag vi arbetar för?
Vad bör vi tänka på när vi söker nya lokaler, signerar kontrakt och utformar/designar våra kontor – allt för att vara rätt för våra företag långsiktigt.

Det finns inga facit för vad som är rätt och fel – och det kan skilja sig mycket mellan företag inom olika branscher, verksamheter och orter. Det är därför mycket viktigt att göra en fördjupad analys av nuläge och framtid, företagets intentioner och varumärke, men viktigast av allt att utvärdera utfallet av hemarbetet under 2020 ur både ett medarbetar- och produktivitetsperspektiv. Detta kan vi på Workpoint hjälpa er med!

Förutom teknisk funktion/utrustning och generell flexibilitet – är medarbetarnas välmående, produktivitet och trivsel det absolut viktigaste för att uppnå lyckosamma företag.

Medarbetare som trivs och mår bra är produktiva och känner lojalitet med företaget man arbetar för. Flexibiliteten att utföra sina arbetsuppgifter där man önskar är en bonus som kan lösa många medarbetares ”livspussel” och är absolut något som bör kunna erbjudas även fortsättningsvis.

Oaktat denna önskade flexibilitet, kommer kontoret ha en oerhört viktig funktion även i framtiden! I Castellums undersökning ”Framtidens kontor” svarar 87% att de vill arbeta på kontor helt/delvis även efter pandemin.

Externt stärker företagen sitt varumärke när kunder och besökare känner att den miljö vi tar emot dem i, sänder samma signaler som hemsidan, trycksaker och framförallt det som företagets medarbetare levererat och lovat vid möten, samtal eller digitala kontakter.

Internt på kontoret bygger vi den viktiga företagskulturen och lojaliteten. Att ses fysiskt och arbeta mot företagets uppsatta mål, samverka och utmana, att driva innovationer och att lära av varandra, men också gemensamt skapa arbetsglädje och en välmående organisation – det har varit viktigt och kommer vara ännu viktigare efter pandemin!

Kontorets utformande bör man dock reflektera över och utvärdera internt efter pandemin – ytorna är troligtvis desamma, men kommer utformas och utnyttjas på ett delvis nytt sätt.

Ett stort antal, kanske till och med individuella, arbetsplatser kanske inte kommer vara lika prioriterat i framtiden – när det finns en flexibilitet att arbeta varthelst man önskar.
Dock är det viktigt med bra ergonomiska arbetsplatser, både i tyst och gemensam miljö, för dem som inte har denna möjlighet i hemmiljön – allt för att minimera arbetsskador.

På framtidens kontor ser vi, förutom ergonomiska arbetsmiljöer, ett större behov av alternativa utrymmen för samverkan i mötes- och projektform med bra teknik, men även flera trivsamma utrymmen för social samvaro.

Avslutningsvis några rader från en krönika som Aftonbladets Lena Mellin skrev 11 januari.

”Jag älskar att gå till jobbet! Inte bara för arbetsuppgifterna, utan för mina arbetskamrater, de galna infallen, det skvallriga småsnacket och den stimulerande samvaron. Jag är inte inspirerande för mig själv. Att prata med mig själv är 0tillräckligt. Jobblunchen ska vi bara inte tala om.”

En riktig arbetsplats ska inte underskattas! Köksbordet har en tendens att göra mig till krympling efter 8 timmar och belysningen är urdålig. En riktig, ergonomisk arbetsplats är kanon.”

Småprat ska inte föraktas! Videomöten i all ära, de är bättre än ingenting, men vill man verkligen få något gjort måste man träffas – i samma rum. 
Korridorsnacket och fikasamtalet – är oljan i maskineriet. Utan det gnisslar och skaver det!”

Läs om några av våra kunders upplevelser

[IMG-Gal id=50]

Om oss!

Välkommen till Workpoint!

Workpoint är vi – Christel Sterner och Anna Svensson – två seniora projektledare med över 40 års samlad erfarenhet från hundratals lyckosamma lokalprojekt samt ledande roller på företag som Struktur, IKEA och Hifab.

Vår breda kompetens inom strategisk lokalplanering och hyresgästrådgivning ger oss en unik förmåga att vägleda och stötta företag och offentliga verksamheter i att optimera arbetsmiljöer på ett strategiskt och hållbart sätt.

Vi vet att rätt lokalbeslut gör skillnad – för både effektivitet och lönsamhet. Genom att kombinera noggrann analys av affärsmål med insikter om medarbetarnas behov och arbetsflöden hjälper vi våra kunder att skapa flexibla, funktionella och inspirerande arbetsmiljöer. Resultatet? Lösningar som stärker varumärket och attraherar såväl nya som befintliga talanger.

Med vår gedigna erfarenhet och vårt starka branschnätverk tar vi oss an projekt i alla storlekar. Oavsett uppdrag fokuserar vi på kvalitet, kostnadseffektivitet och miljömedvetenhet. För oss är varje projekt unikt, och vi lägger stor vikt vid att bygga långsiktiga relationer där vi uppfattas som en trygg och engagerad partner – eller som våra kunder brukar säga, "goa’ kollegor." När vi uppnår det, då har vi lyckats!

Kontakta oss

Workpoint Sweden AB

Box 14050, 200 24 Malmö

LinkedIn