Att flytta företag eller verksamheter är så mycket mer än att bara förflytta inredning från en punkt till en annan.
Med vår erfarenhet vet vi att 50% av vår insats bör fokusera på den fysiska miljön och 50% på individens behov för att trivas samt få en effektiv och funktionell arbetsmiljö. Workpoint arbetar utifrån fyra fokusområden - LOKAL, TEKNIK, FORM & FLYTT. Det är dessa fyra områden som vi utgår ifrån när vi planerar, skapar och bygger den spännande resa som en företags- eller organisationsflytt innebär.
LOKAL
Att rätt lokaler gör skillnad, det vet vi! Vi arbetar proaktivt tillsammans med er för att hitta nya ändamålsriktiga lokaler, alternativt anpassar vi era befintliga lokaler så att de stödjer ert arbetssätt och ger en väl genomtänkt arbetsmiljö.
TEKNIK
Vi identifierar era teknikkrav och behov inom både IT, telefoni, AV-teknik och säkerhet. Genom vår erfarenhet och kunskap inom området hjälper vi er att framtidssäkra en multifunktionell, kreativ och flexibel arbetsmiljö.
FORM
Den interna igenkänningen och stoltheten för varumärket är lika viktig som det företaget signalerar ut mot omvärlden. Därför lägger vi stor vikt vid att skapa en attraktiv, inspirerande och flexibel arbetsplats som på olika sätt bygger varumärket både internt och externt.
FLYTT
Workpoint kvalitetssäkrar alla leveranser, liksom genomförandet av den fysiska flytten. Genom löpande information och tydliga packinstruktioner skapas trygghet som resulterar i lyckosamma projekt. Vi avvecklar och återställer lämnade lokaler samt återbrukar inredning med fokus på miljön.
Nyheter
BLIR HEMMET DET NYA KONTORET EFTER COVID19?
Vi är många som arbetat hemma några veckor nu, men vilka är resultaten arbetsmässigt – och hur mår vi egentligen, sociala varelser som vi är?
Teknikmognaden har ökat genom digitala möten, vilket säkert är en mycket stor fördel hos många företag idag – detta öppnar upp för ett helt nytt sätt att effektivisera möten och minska resandet.
Arbetsmiljön var nog ”si-så-där” för många den första eller de första veckorna på hemmaplan, men nu har vi hört från många håll att man antingen genom att tilldelas slot-tider fått hämta sin arbetsstol på jobbet, sina dubbla datorskärmar eller andra ergonomiska hjälpmedel, eller faktiskt till och med på egen hand etablerat riktiga hemmakontor med höj- och sänkbart arbetsbord och övrig utrustning som krävs för att kunna utföra sitt arbete vid en riktigt bra arbetsplats.
Dock saknar det stora flertalet trivseln och teamkänslan, visar mätningar som utförts av Kantar Sifo. Uppdraget är utfört till Tele 2 och bygger på 1000 genomförda intervjuer med svenskar mellan 25 och 64 år som arbetar på företag med minst 10 anställda.
En tredjedel av dessa personer arbetade hemifrån i mars månad, mot enbart 2% i februari.
58% tycker att hemmajobbet går ut över trivseln.
40% upplever att relationen med kollegorna försämrats.
Många saknar lunchdiskussionerna eller ”surret” kring kaffemaskinen – något som inte går att få till genom digitala luncher eller fikor, hur gärna man än vill.
Dessutom upplever många att livet på jobbet flyter ihop med den privata tillvaron i hemmet dvs. balansen mellan arbete och fritid försämras markant. Enbart 64% kände att man kunde koppla av helt när man var ledig.
Även ledarskapet har under Covid19 utmanats, vilket inneburit att man under perioden fått utveckla ett mer flexibelt ledarskap.
Mer eget ansvar hos medarbetaren – vilket innebär större förtroendet från chefen, men också en tydlighet om vad som förväntas och när.
Avstämningar som på kontoret kanske enbart var arbetsrelaterade, får via digital kanal istället vara en kombination av både socialt/coachande/utvecklande och uppföljning på utfört arbete/uppdrag.
Workpoints slutsats – kontor kommer att behövas även efter Covid19, dock kommer de med största sannolikhet utrustas och inredas på ett lite nytt sätt – och ledarskapet kommer troligtvis också se lite annorlunda ut.
Att bygga teamkänsla, förstärka kultur och värderingar, interagera/samverka – kommer även fortsättningsvis vara viktigt för våra företags utveckling.
Det finns ett (kontors)liv även efter Covid19 – så jobba på, knyt digitala band & trösta dig med att en dag kommer du få träffa dina kära kollegor, leverantörer och samarbetspartners fysiskt igen! Vi på Workpoint längtar!
WORKPOINT FIRAR 5 ÅR & VÅREN ÄR HÄR!
Stort tack för helt fantastiskt roliga, intensiva & spännande år med er – våra härliga kunder, leverantörer & samarbetspartners!
Tänk att det redan är 5 år sedan vi startade Workpoint med målet att vår projektledning skulle överträffa våra kunders förväntningar genom genuint och hjärtligt engagemang, i kombination med mångårig erfarenhet och kunskap – och samtidigt ha väldigt roligt på vägen!
Vi gillar samarbetet med andra – det är då man utvecklas, utmanas och finner energi.
Inte konstigt att dagens situation påverkar oss ur ett trivselperspektiv, men det utmanar oss också att vara extra kreativa för att uppnå samma goda resultat i projekten, trots ändrade förutsättningar.
Tack och lov för att internet inte var ”en fluga”, utan gav oss möjligheten att arbeta (nästan) lika bra digitalt som i vår fysiska arbetsmiljö. Vi har sett en generell utveckling av den tekniska mognaden, något som absolut kommer vara till vinning för oss alla när vi ska gå tillbaka till det ”normala arbetslivet” igen.
Spännande att se vad som blir det ”normala” efter en situation som denna!
Så, vårt 5-årsfirande får pausas tills vidare, dock inte för gott. Att fira är viktigt och en milstolpe för oss i vår otroligt roliga tillvaro med Workpoint.
Vi hoppas på många lyckosamma och glädjefyllda år till tillsammans med er alla…tills dess njuter vi av vårens rapsfält hemmavid i vårt vackra Skåne!
Njut av våren ni också – var rädda om er och varandra!
Stora kramar från Anna & Christel
Läs om några av våra kunders upplevelser
-
”Workpoints breda kunskap från stort till smått har gett ett enormt stöd i vår kontorsflytt. Kostnadsmedvetenheten, strukturen och deras stora nätverk har verkligen hjälpt till och underlätta vår kontorsflytt. Workpoint har även varit stöttande och visat stor omtanke mot alla anställda med tydlig kommunikation och instruktion kring flytten – som ibland kan skapa lite oro hos anställda."
-
”Workpoint är en fantastisk leverantör och samarbetspartner, som sätter kundens behov och önskemål i centrum. Workpoint har bidragit med gedigen kunskap och struktur in i ett projekt kopplat till ombyggnation av ett huvudkontor, där stora förändringar har genomförts kopplat till lokaler, inredning och möbler.
-
”Workpoint har varit ett fantastiskt stöd genom hela processen och vi är väldigt glada över att ha fått jobba med Christel och Anna. Kunskapen som dem besitter är ovärderlig. Christel och Anna är inte bara ordningssamma och strukturerade vad det gäller planering och arbetssätt, utan de har väldigt nära till skratt och skämtsamma stunder också – guld värt! För oss är det självklart att använda Workpoint igen om det nalkas flytt, och vi skulle rekommendera andra företag att göra det också.”
[IMG-Gal id=50]
Om oss!
Välkommen till Workpoint!
Workpoint är vi – Christel Sterner och Anna Svensson – två seniora projektledare med över 40 års samlad erfarenhet från hundratals lyckosamma lokalprojekt samt ledande roller på företag som Struktur, IKEA och Hifab.
Vår breda kompetens inom strategisk lokalplanering och hyresgästrådgivning ger oss en unik förmåga att vägleda och stötta företag och offentliga verksamheter i att optimera arbetsmiljöer på ett strategiskt och hållbart sätt.
Vi vet att rätt lokalbeslut gör skillnad – för både effektivitet och lönsamhet. Genom att kombinera noggrann analys av affärsmål med insikter om medarbetarnas behov och arbetsflöden hjälper vi våra kunder att skapa flexibla, funktionella och inspirerande arbetsmiljöer. Resultatet? Lösningar som stärker varumärket och attraherar såväl nya som befintliga talanger.
Med vår gedigna erfarenhet och vårt starka branschnätverk tar vi oss an projekt i alla storlekar. Oavsett uppdrag fokuserar vi på kvalitet, kostnadseffektivitet och miljömedvetenhet. För oss är varje projekt unikt, och vi lägger stor vikt vid att bygga långsiktiga relationer där vi uppfattas som en trygg och engagerad partner – eller som våra kunder brukar säga, "goa’ kollegor." När vi uppnår det, då har vi lyckats!
Kontakta oss
Workpoint Sweden AB
Box 14050, 200 24 Malmö