Att flytta företag eller verksamheter är så mycket mer än att bara förflytta inredning från en punkt till en annan.
Med vår erfarenhet vet vi att 50% av vår insats bör fokusera på den fysiska miljön och 50% på individens behov för att trivas samt få en effektiv och funktionell arbetsmiljö. Workpoint arbetar utifrån fyra fokusområden - LOKAL, TEKNIK, FORM & FLYTT. Det är dessa fyra områden som vi utgår ifrån när vi planerar, skapar och bygger den spännande resa som en företags- eller organisationsflytt innebär.
LOKAL
Att rätt lokaler gör skillnad, det vet vi! Vi arbetar proaktivt tillsammans med er för att hitta nya ändamålsriktiga lokaler, alternativt anpassar vi era befintliga lokaler så att de stödjer ert arbetssätt och ger en väl genomtänkt arbetsmiljö.
TEKNIK
Vi identifierar era teknikkrav och behov inom både IT, telefoni, AV-teknik och säkerhet. Genom vår erfarenhet och kunskap inom området hjälper vi er att framtidssäkra en multifunktionell, kreativ och flexibel arbetsmiljö.
FORM
Den interna igenkänningen och stoltheten för varumärket är lika viktig som det företaget signalerar ut mot omvärlden. Därför lägger vi stor vikt vid att skapa en attraktiv, inspirerande och flexibel arbetsplats som på olika sätt bygger varumärket både internt och externt.
FLYTT
Workpoint kvalitetssäkrar alla leveranser, liksom genomförandet av den fysiska flytten. Genom löpande information och tydliga packinstruktioner skapas trygghet som resulterar i lyckosamma projekt. Vi avvecklar och återställer lämnade lokaler samt återbrukar inredning med fokus på miljön.
Nyheter
WORKPOINT ÄR FLEXIBLA & TÄNKER KLOKT I CORONATIDER!
Vi på Workpoint är vana vid att arbeta flexibelt och tänka innovativt i våra projekt.
I utmanande tider som dessa prövas vi alla, på olika plan och i varierande situationer.
Hygienfaktorer, i ordets rätta bemärkelse, är en självklarhet för oss – dvs handhygien, avstånd till dem vi möter och i möjligaste mån styra om till digitala möten.
Vi måste tillsammans ta vårt ansvar för att bromsa spridningen, samtidigt som vi på Workpoint även fortsättningsvis har ett genuint fokus på våra kunder och pågående projekt –”business as usual, but sometimes in a new way” är vårt absoluta mål!
Vi är mycket tacksamma över dagens moderna teknik, som faktiskt möjliggör effektiva och personliga möten på distans. I brist på möjligheterna till ett fysiskt möte, är detta ett fantastiskt bra alternativ som fungerar otroligt bra!
För er som vi inte har möjlighet att träffa fysiskt i dessa tider, skickar vi här en varm virtuell Workpoint-kram!
KONTORSTRENDER 2020
Nytt år, nya möjligheter, men också senaste trenderna för framtidens arbetsplats.
Vi på Workpoint håller oss uppdaterade via forskningsrapporter, nätverk inom bygg & fastighet, konferenser nära och i fjärran, men vi är också nyfikna på den specialistkunskap våra samarbetspartners och leverantörer besitter inom sina respektive områden.
Vilka är då de 4 hetaste kontorstrenderna 2020?
- DELADE KONTORSYTOR & GEMENSKAP
Effektivt nyttjande kvadratmeter är i fokus ur ett miljö- och ekonomiskt perspektiv dvs. maximera nyttjandet av arbetsplatsen genom samverkan och delade arbetsmiljöer. Detta öppnar också upp för innovativa samarbeten inom bolaget eller mellan bolag om man t.ex. valt att sitta på ett co-working kontor. Många fastighetsägare erbjuder idag möjlighet till samnyttjande av utrymmen typ stora konferensrum/hörsalar, träningsutrymmen och omklädningsrum, för att varje hyresgäst inte ska behöva avsätta ytor till detta – ytor som i många fall inte nyttjas så frekvent.
Inreda för gemenskap är också en faktor för att bygga kultur i ett bolag eller skapa samarbeten mellan bolag i en kontorshotellsfastighet.
Förväntningarna på framtidens kontor är så mycket mer än höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska arbetsstolar – det är t.ex. viktigt med informella arbetsytor, flexibla projektytor, utrymmen för glädje och inspiration, samt utrymmen för reflektion och påfyllnad av energi. - ÅTERBRUK
Återbruk inom bygg och i befintliga lokaler dvs. bygga nytt med återbrukat material, både som t.ex. fyllnadsmassor eller i ytskikt. Det kan också innebära att man t.ex. låter den befintliga köksinredningen blir kvar och kanske förädlar den med ny bänkskiva eller handtag eller tvättar det befintliga textila golvet, istället för att byta ut det. En spännande utmaning för både byggare och arkitekter – men helt rätt ur ett hållbarhetsperspektiv.
Återbruk av inredning & teknik innebär att bra och funktionell inredning behålls och förädlas genom omklädning, omlackning eller genom att istället lagas. Fungerande teknik behålls tills den går sönder, förutsatt att den stödjer det effektiva och flexibla arbete man vill kunna utföra på framtidens arbetsplats. - TEKNIK
Virtuella arbetsplatser & virtuella möten är på frammarsch, både ur ett miljöhänseende, men även som en effektivitets- och attraktionsparameter.
Generellt kommer medarbetare förvänta sig minst lika flexibel och effektiv teknik på sin arbetsplats, som många redan har hemma. - DET INTERNA VARUMÄRKET & HÄLSA
Ur ett attraktionsperspektiv kommer fokus flyttas från läge och information till upplevelse på arbetsplatsen. Detta handlar både om gott ledarskap och självledarskap, förståelse och möjlighet till hjärnsmart arbete, god ergonomi och om de absolut bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv med medarbetaren i fokus.
”Medarbetarens upplevelse kommer vara lika viktigt som företagets framgång”, menar flera forskare.
Läs om några av våra kunders upplevelser
-
”Workpoints breda kunskap från stort till smått har gett ett enormt stöd i vår kontorsflytt. Kostnadsmedvetenheten, strukturen och deras stora nätverk har verkligen hjälpt till och underlätta vår kontorsflytt. Workpoint har även varit stöttande och visat stor omtanke mot alla anställda med tydlig kommunikation och instruktion kring flytten – som ibland kan skapa lite oro hos anställda."
-
”Workpoint är en fantastisk leverantör och samarbetspartner, som sätter kundens behov och önskemål i centrum. Workpoint har bidragit med gedigen kunskap och struktur in i ett projekt kopplat till ombyggnation av ett huvudkontor, där stora förändringar har genomförts kopplat till lokaler, inredning och möbler.
-
”Workpoint har varit ett fantastiskt stöd genom hela processen och vi är väldigt glada över att ha fått jobba med Christel och Anna. Kunskapen som dem besitter är ovärderlig. Christel och Anna är inte bara ordningssamma och strukturerade vad det gäller planering och arbetssätt, utan de har väldigt nära till skratt och skämtsamma stunder också – guld värt! För oss är det självklart att använda Workpoint igen om det nalkas flytt, och vi skulle rekommendera andra företag att göra det också.”
[IMG-Gal id=50]
Om oss!
Välkommen till Workpoint!
Workpoint är vi – Christel Sterner och Anna Svensson – två seniora projektledare med över 40 års samlad erfarenhet från hundratals lyckosamma lokalprojekt samt ledande roller på företag som Struktur, IKEA och Hifab.
Vår breda kompetens inom strategisk lokalplanering och hyresgästrådgivning ger oss en unik förmåga att vägleda och stötta företag och offentliga verksamheter i att optimera arbetsmiljöer på ett strategiskt och hållbart sätt.
Vi vet att rätt lokalbeslut gör skillnad – för både effektivitet och lönsamhet. Genom att kombinera noggrann analys av affärsmål med insikter om medarbetarnas behov och arbetsflöden hjälper vi våra kunder att skapa flexibla, funktionella och inspirerande arbetsmiljöer. Resultatet? Lösningar som stärker varumärket och attraherar såväl nya som befintliga talanger.
Med vår gedigna erfarenhet och vårt starka branschnätverk tar vi oss an projekt i alla storlekar. Oavsett uppdrag fokuserar vi på kvalitet, kostnadseffektivitet och miljömedvetenhet. För oss är varje projekt unikt, och vi lägger stor vikt vid att bygga långsiktiga relationer där vi uppfattas som en trygg och engagerad partner – eller som våra kunder brukar säga, "goa’ kollegor." När vi uppnår det, då har vi lyckats!
Kontakta oss
Workpoint Sweden AB
Box 14050, 200 24 Malmö