Att flytta företag eller verksamheter är så mycket mer än att bara förflytta inredning från en punkt till en annan.
Med vår erfarenhet vet vi att 50% av vår insats bör fokusera på den fysiska miljön och 50% på individens behov för att trivas samt få en effektiv och funktionell arbetsmiljö. Workpoint arbetar utifrån fyra fokusområden - LOKAL, TEKNIK, FORM & FLYTT. Det är dessa fyra områden som vi utgår ifrån när vi planerar, skapar och bygger den spännande resa som en företags- eller organisationsflytt innebär.
LOKAL
Att rätt lokaler gör skillnad, det vet vi! Vi arbetar proaktivt tillsammans med er för att hitta nya ändamålsriktiga lokaler, alternativt anpassar vi era befintliga lokaler så att de stödjer ert arbetssätt och ger en väl genomtänkt arbetsmiljö.
TEKNIK
Vi identifierar era teknikkrav och behov inom både IT, telefoni, AV-teknik och säkerhet. Genom vår erfarenhet och kunskap inom området hjälper vi er att framtidssäkra en multifunktionell, kreativ och flexibel arbetsmiljö.
FORM
Den interna igenkänningen och stoltheten för varumärket är lika viktig som det företaget signalerar ut mot omvärlden. Därför lägger vi stor vikt vid att skapa en attraktiv, inspirerande och flexibel arbetsplats som på olika sätt bygger varumärket både internt och externt.
FLYTT
Workpoint kvalitetssäkrar alla leveranser, liksom genomförandet av den fysiska flytten. Genom löpande information och tydliga packinstruktioner skapas trygghet som resulterar i lyckosamma projekt. Vi avvecklar och återställer lämnade lokaler samt återbrukar inredning med fokus på miljön.
Nyheter
VAD SÄGER ARBETSMILJÖVERKET OM ARBETSMILJÖN?
Regelverket kring vår arbetsmiljö är tyvärr ganska otydlig och även öppen för egen tolkning.
Vi tänkte ge er några exempel nedan, som kan vara bra att beakta om ni önskar förbättra er arbetsmiljö.
Dock är kommunikation det absolut viktigaste för att medarbetarna ska trivas på sin arbetsplats. Genom att skapa ett ”tillåtande och lyhört kommunikationsklimat” kan man som medarbetare framföra sina specifika behov och önskemål, vilka kan vara helt olika mellan kollegor på samma avdelning – helt beroende på t.ex. specifik arbetsuppgift, ålder eller sjukdom.
En företagsledning som lyssnar på sina medarbetare och t.ex. med hjälp av sin fastighetsägare åtgärdar de brister som framförs kring lokalerna, alternativt vidtar förbättrande åtgärder för den enskilda medarbetaren, får mycket mer lojala medarbetare – som dessutom presterar mera.
Precis så enkelt är det!
Detta säger Arbetsmiljöverket, lite förenklat.
Ljus & Belysning
Vid arbetsplatser och personalutrymmen där man ska vistas stadigvarande, ej enbart tillfälligt, ska tillgång till dagsljus och utblick finnas.
Belysningen ska vara anpassad efter arbetsuppgifterna och medarbetarens synkrav. Bländning ska undvikas och belysningen ska vara relativt jämn i lokalerna.
Luft & Ventilation
Luftkvalitén i arbetsmiljöerna ska vara tillfredsställande genom att lokalerna har ventilationssystem med luftväxling och filter som minimerar luftföroreningar (vad som är praktiskt möjligt).
Friskluftsintag bör finnas jämnt disponerade över arbetsmiljöerna. Luft ska dock tillföras på lämpligt sätt, så att inte besvärande drag uppstår.
Arbetsmiljöer och personalutrymmen ska ha ett lämpligt termiskt klimat, vilket är anpassat efter de arbetsuppgifter som ska utföras.
Buller & Akustik
Arbetsplatser och personalutrymmen ska vara lämpligt utformade och inredda för dess ändamål, beaktat möjliga åtgärder vid planering, disposition och även isolering för att reducera eventuellt buller.
Inredning & Utrustning
Inredning och utrustning ska väljas utifrån medarbetarnas olika förutsättningar och de krav arbetsuppgifterna ställer.
Generellt arbetsmiljöer
Arbetsmiljöerna ska byggas med godkända material och disponeras på ett säkert sätt.
T.ex. ska större glaspartier förses med ”krockstopp” för att minimera att någon springer in i dem och man ska i möjligaste mån undvika trappsteg eller höga trösklar inom lokalerna för de som har begränsningar att ta sig fram. Det finns även speciella tillgänglighetskrav att följa i alla nybyggda och ombyggda fastigheter.
Viktigt är också att beakta gällande brandkrav avseende bl.a. utrymningsvägar, dörrar, korridorsbredd, utrymningslarm osv.
För personliga ägodelar ska det erbjudas möjlighet till inlåsning.
Det ska finnas tillräckligt många toaletter till det antal personer som samtidigt är på arbetsplatsen – och bör inte ligga precis intill matplatsen.
Det ska erbjudas matsal eller restaurang med tillfredsställande förhållanden för medarbetarna. Matsalen ska ha uppvärmningsmöjlighet och kylskåp till medhavd mat, samt vatten (varmt/kallt) och återvinningsmöjligheter. Stolarna bör ha ryggstöd.
På arbetsplatser med maximalt fyra medarbetare, är det tillåtet att ha matplatsen i arbetsytorna, förutsatt att övriga krav uppfylls.
Vilrum (ej Vilorum, som avser den sista vilan…) är inget krav, men det bör finnas på större arbetsplatser. Dock ska varje arbetsplats enkelt kunna iordningsställa ett utrymme för ostörd vila med inredning där man kan lägga sig ner.
Vill du läsa mera, klicka på länken: Arbetsmiljöverket.
ARBETAR DU REDAN I BÄSTA ARBETSMILJÖN, ELLER VILL DU GÖRA DET?
Workpoint ska berätta en hemlighet för dig…
Den bästa arbetsplatsen och arbetsmiljön finns faktiskt redan på vissa håll eller är möjlig att skapa, men den är unik för varje företag och verksamhet.
Vi håller oss uppdaterade kring nya kontorstrender, nya tekniklösningar och nya arbetssätt, men det är inte förrän vi satt oss in i din specifika verksamhet och lärt känna era unika behov och önskemål som vi kan erbjuda er den optimala lösningen.
Varje projekt för oss är unikt komponerat utifrån verksamhets behov, men givetvis också baserat på önskad tidplan och möjlig budget.
Vi på Workpoint är duktiga på att vara kreativa och flexibla utifrån de förutsättningar våra kunder erbjuder oss, men också på att utmana traditionella arbetssätt, möbleringar och funktioner.
Låt oss lära känna dig och ditt företag – och ge oss möjligheten att skapa en unik lösning bara för er!
Vill du också hålla dig uppdaterad om trender, tips & trix, framtidens arbetsplats – kolla gärna in länkarna nedan.
Läs om några av våra kunders upplevelser
-
”Workpoints breda kunskap från stort till smått har gett ett enormt stöd i vår kontorsflytt. Kostnadsmedvetenheten, strukturen och deras stora nätverk har verkligen hjälpt till och underlätta vår kontorsflytt. Workpoint har även varit stöttande och visat stor omtanke mot alla anställda med tydlig kommunikation och instruktion kring flytten – som ibland kan skapa lite oro hos anställda."
-
”Workpoint är en fantastisk leverantör och samarbetspartner, som sätter kundens behov och önskemål i centrum. Workpoint har bidragit med gedigen kunskap och struktur in i ett projekt kopplat till ombyggnation av ett huvudkontor, där stora förändringar har genomförts kopplat till lokaler, inredning och möbler.
-
”Workpoint har varit ett fantastiskt stöd genom hela processen och vi är väldigt glada över att ha fått jobba med Christel och Anna. Kunskapen som dem besitter är ovärderlig. Christel och Anna är inte bara ordningssamma och strukturerade vad det gäller planering och arbetssätt, utan de har väldigt nära till skratt och skämtsamma stunder också – guld värt! För oss är det självklart att använda Workpoint igen om det nalkas flytt, och vi skulle rekommendera andra företag att göra det också.”
[IMG-Gal id=50]
Om oss!
Välkommen till Workpoint!
Workpoint är vi – Christel Sterner och Anna Svensson – två seniora projektledare med över 40 års samlad erfarenhet från hundratals lyckosamma lokalprojekt samt ledande roller på företag som Struktur, IKEA och Hifab.
Vår breda kompetens inom strategisk lokalplanering och hyresgästrådgivning ger oss en unik förmåga att vägleda och stötta företag och offentliga verksamheter i att optimera arbetsmiljöer på ett strategiskt och hållbart sätt.
Vi vet att rätt lokalbeslut gör skillnad – för både effektivitet och lönsamhet. Genom att kombinera noggrann analys av affärsmål med insikter om medarbetarnas behov och arbetsflöden hjälper vi våra kunder att skapa flexibla, funktionella och inspirerande arbetsmiljöer. Resultatet? Lösningar som stärker varumärket och attraherar såväl nya som befintliga talanger.
Med vår gedigna erfarenhet och vårt starka branschnätverk tar vi oss an projekt i alla storlekar. Oavsett uppdrag fokuserar vi på kvalitet, kostnadseffektivitet och miljömedvetenhet. För oss är varje projekt unikt, och vi lägger stor vikt vid att bygga långsiktiga relationer där vi uppfattas som en trygg och engagerad partner – eller som våra kunder brukar säga, "goa’ kollegor." När vi uppnår det, då har vi lyckats!
Kontakta oss
Workpoint Sweden AB
Box 14050, 200 24 Malmö