Att flytta företag eller verksamheter är så mycket mer än att bara förflytta inredning från en punkt till en annan.
Med vår erfarenhet vet vi att 50% av vår insats bör fokusera på den fysiska miljön och 50% på individens behov för att trivas samt få en effektiv och funktionell arbetsmiljö. Workpoint arbetar utifrån fyra fokusområden - LOKAL, TEKNIK, FORM & FLYTT. Det är dessa fyra områden som vi utgår ifrån när vi planerar, skapar och bygger den spännande resa som en företags- eller organisationsflytt innebär.
LOKAL
Att rätt lokaler gör skillnad, det vet vi! Vi arbetar proaktivt tillsammans med er för att hitta nya ändamålsriktiga lokaler, alternativt anpassar vi era befintliga lokaler så att de stödjer ert arbetssätt och ger en väl genomtänkt arbetsmiljö.
TEKNIK
Vi identifierar era teknikkrav och behov inom både IT, telefoni, AV-teknik och säkerhet. Genom vår erfarenhet och kunskap inom området hjälper vi er att framtidssäkra en multifunktionell, kreativ och flexibel arbetsmiljö.
FORM
Den interna igenkänningen och stoltheten för varumärket är lika viktig som det företaget signalerar ut mot omvärlden. Därför lägger vi stor vikt vid att skapa en attraktiv, inspirerande och flexibel arbetsplats som på olika sätt bygger varumärket både internt och externt.
FLYTT
Workpoint kvalitetssäkrar alla leveranser, liksom genomförandet av den fysiska flytten. Genom löpande information och tydliga packinstruktioner skapas trygghet som resulterar i lyckosamma projekt. Vi avvecklar och återställer lämnade lokaler samt återbrukar inredning med fokus på miljön.
Nyheter
LEICA PLOCKADE ”RUSSINEN UR KAKAN” FRÅN WORKPOINTS UTBUD!
Leica som relativt litet kontor i Malmö med en tight tidplan och begränsad budget för sitt flyttprojekt, gjorde helt rätt i att ta hjälp av Workpoint med de delar man själv inte hann, hade kompetens eller kontakter inom.
Det är precis så här vi önskar dialogen och samarbetet med våra kunder, att arbeta som team mot målet att vara inflyttade i de nya lokalerna och avveckla de gamla, med minimala störningar på ordinarie verksamhet – och med ett lugn och en trygghet för medarbetarna som ska flytta.
Vår projektledare tog snabbt ett helhetsgrepp, tillsammans med kunden, och fick genom vår checklista/aktivitetsplan snabbt kontroll över de specifikationer, ritningar och upphandlingar som var tvungna att genomföras för att klara deadline.
I uppdraget togs bl.a. koncept på inredning fram med viss återbrukad inredning och viss upphandlades nytt från kundens leverantör.
På tekniksidan kravställdes både el, IT och AV-installationer i dialog med fastighetsägaren och leverantörerna.
Flytten till de nya lokalerna och avvecklingen av de lokaler som lämnades kravställdes och upphandlades, parallellt med uppdraget att leveranskoordinera installationer/leveranser till de nya lokalerna.
Ett superroligt, intensivt och utmanande projekt, där bra dialog med kunden och alla leverantörer, tillsammans med minutiös planering var ”A och O” för att lyckas!
Läs gärna Leicas omdöme av Workpoints arbete under våra referenser på hemsidan!
SKÅNEIDROTTEN ARBETAR NU I NY ”KOSTYM” & PÅ NYTT SÄTT!
Workpoint har tillsammans med Patrik Karlsson & alla hans medarbetare på Skåneidrotten i Malmö skapat ett kontor med olika miljöer som främjar ett nytt och ett mer aktivitetsbaserat arbetssätt – och ett kontor att känna stolthet över!
Skåneidrotten gör ett fantastiskt arbete som stöd till våra skånska idrottsföreningar – vilka härliga eldsjälar som arbetar här!
Genom workshops och enkäter landade vi in i konkreta behov och önskemål, men också att kontoret måste erbjuda ett fåtal fasta arbetsplatser för de medarbetare som behöver detta.
Det stora flertalet var dock positiva till de möjligheter som aktivitetsbaserade arbetsmiljöer erbjuder. Mest populärt är nu samarbetszonen med ett projektbord för 8 personer, där vissa av stolarna ersatts av pilatesbollar.
Nytt är ofta lite spännande – och genom modet att prova på, skapas nya konstellationer och kreativa samtal!
Med en begränsad budget och ingen möjlighet att dra moms på inköpen, krävdes det verkligen att vi var kreativa i lösningar och samarbetade med generösa leverantörer.
Soeco i Dalby gjorde ett fantastiskt arbete och bidrog mycket till att budgeten höll.
Några mindre hyresgästanpassningar gjordes – vi öppnade bl.a. upp två rum mot korridoren och även mellan dem, för att skapa en öppen arbetsyta för samarbete och kommunikation.
I det gemensamma lunchrummet målades furuluckorna om och möbleringen blev en ”kombo” av soffa, traditionell sittning och bardisk mot det stora torget vid Malmö Arena.
Receptionen ersattes av en trevligt entréyta med sittgrupp, bibliotek, priser/utmärkelser och inom kort även foton på alla medarbetare.
Inredningsmässigt blev det mycket återbruk av befintlig inredning, men även ombyggnation av befintliga underreden på arbetsbord med nya skivor och inköp av återbrukad inredning målad och omklädd i Skåneidrottens färger.
Multifunktionalitet och varumärkesförstärkning var ledord under projektet – och inom kort kommer även foliering av alla glaspartier i korridoren att signalera idrott av olika slag.
Bifogad bild är deras nya loungeyta med sittplatser i soffa, fåtöljer och vid barbord, samt utrustat med projektor och TV för både utbildningar, informationer eller bara trevliga sammankomster som när Sverige spelar i fotbolls-VM.
Läs om några av våra kunders upplevelser
-
”Workpoints breda kunskap från stort till smått har gett ett enormt stöd i vår kontorsflytt. Kostnadsmedvetenheten, strukturen och deras stora nätverk har verkligen hjälpt till och underlätta vår kontorsflytt. Workpoint har även varit stöttande och visat stor omtanke mot alla anställda med tydlig kommunikation och instruktion kring flytten – som ibland kan skapa lite oro hos anställda."
-
”Workpoint är en fantastisk leverantör och samarbetspartner, som sätter kundens behov och önskemål i centrum. Workpoint har bidragit med gedigen kunskap och struktur in i ett projekt kopplat till ombyggnation av ett huvudkontor, där stora förändringar har genomförts kopplat till lokaler, inredning och möbler.
-
”Workpoint har varit ett fantastiskt stöd genom hela processen och vi är väldigt glada över att ha fått jobba med Christel och Anna. Kunskapen som dem besitter är ovärderlig. Christel och Anna är inte bara ordningssamma och strukturerade vad det gäller planering och arbetssätt, utan de har väldigt nära till skratt och skämtsamma stunder också – guld värt! För oss är det självklart att använda Workpoint igen om det nalkas flytt, och vi skulle rekommendera andra företag att göra det också.”
[IMG-Gal id=50]
Om oss!
Välkommen till Workpoint!
Workpoint är vi – Christel Sterner och Anna Svensson – två seniora projektledare med över 40 års samlad erfarenhet från hundratals lyckosamma lokalprojekt samt ledande roller på företag som Struktur, IKEA och Hifab.
Vår breda kompetens inom strategisk lokalplanering och hyresgästrådgivning ger oss en unik förmåga att vägleda och stötta företag och offentliga verksamheter i att optimera arbetsmiljöer på ett strategiskt och hållbart sätt.
Vi vet att rätt lokalbeslut gör skillnad – för både effektivitet och lönsamhet. Genom att kombinera noggrann analys av affärsmål med insikter om medarbetarnas behov och arbetsflöden hjälper vi våra kunder att skapa flexibla, funktionella och inspirerande arbetsmiljöer. Resultatet? Lösningar som stärker varumärket och attraherar såväl nya som befintliga talanger.
Med vår gedigna erfarenhet och vårt starka branschnätverk tar vi oss an projekt i alla storlekar. Oavsett uppdrag fokuserar vi på kvalitet, kostnadseffektivitet och miljömedvetenhet. För oss är varje projekt unikt, och vi lägger stor vikt vid att bygga långsiktiga relationer där vi uppfattas som en trygg och engagerad partner – eller som våra kunder brukar säga, "goa’ kollegor." När vi uppnår det, då har vi lyckats!
Kontakta oss
Workpoint Sweden AB
Box 14050, 200 24 Malmö